Friday, August 21, 2009

Aktiviti Bulan Mac dan April

As'kum semua,
Dah lama saya ingin menulis dalam blog ini tapi kesibukan menyediakan bahan ABM dan tuntutan lain yang dah datang secara mendadak menyebabkan saya selalu tertangguh untuk memaklumkan aktiviti Seni Visual di Sekolah Seni Johor Bahru. Aktiviti Seni Visual di SSeJB tidak seperti seni persembahan yang lain. Aktiviti mereka kebanyakkannya dipanggil oleh organisasi tertentu untuk membuat persembahan tapi aktiviti Seni Visual terpaksa di wujudkan oleh jurulatih yang bertanggungjawab untuk memastikan pelajar opsyen Seni Visual mendapat peluang yang seimbang dengan pelajar opsyen seni persembahan. Tahun ini, banyak peluang pertandingan dapat di sertai tapi kesian pelajar-pelajar tingkatan 3, mereka tidak boleh menyertai sangat petandingan-pertandingan yang sertai kerana sibuk dengan penilaian dan pentaksiran kesenian PMR dan persediaan peperiksaan PMR.
Kejayaan tahun ini dimulai oleh Mazlan Abdullah yang berjaya mendapat perhargaan pertandingan MRCB peringkat kebangsaan pada bulan Februari. March, SSeJB berjaya memasuki peringkat akhir pertandingan mural bertema 'Selamat di Jalan' peringkat kebangsaan anjuran PLUS, Nipon Paint dan KPM bersama dengan 49 sekolah yang lain yang kebanyakkan sekolah berasrama penuh dan mempunyai pelajar tingkata 4, 5 dan 6. Saya peluang berjumpa dengan member-member lain semasa di UITM yang kebetulan sebagai wakil sekolah masing-masing untuki mendengar taklimat. Pertandingan itu sudah di adili tapi pihak tidak dimaklumkan apa keputusannya samada dah di umumkan atau tidak. Walaupun sekiranya nasib tidak menyebelahi kami tapi saya tetap berbangga dengan mereka kerana segala idea dari pelajar saya terutama pelajar tingkatan 3 di bawah bimbingan saya dan di bantu pelajar tingkatan 2. Proses menghasilkan hasil karya memang terganggu dengan beberapa perkara, sehingga tahap mengubah idea asal mereka. saya terima sahaja.
April, bulan paling sibuk kerana mengadakan produksi pameran di Plaza Angsana yang pengurusan pameran dilakukan oleh pelajar tingkatan 3 yang diketuai Mazlan Abdullah sebagai Ketua Kuratorial. Pameran berjaya di laksanakan yang dirasmikan oleh Encik Yamin Mohd. Yusof timbalan pengarah kesenian BSSK dan di sulami dengan persembahan Seni Teater, Seni Muzik dan Seni Tari. Pertandingan poster dalam bentuk digital anjuran Persatuan Sains Komputer dan MPP UITM. Peserta SSeJB berjaya dengan cemerlang dan bersaing dengan pelajar tingkatan 6.
  • Mazlan Abdullah - tempat pertama
  • Nuraina Syuhadah Haris Fadzilah - tempat kedua.

Muhd. Thaqif dan Muhd. Amzar tidak berjaya. Amzar antara pelajar yang paling mahir dalam photoshop selain Mazlan, Syazwan, Nazreen pelajar tingkatan 3.

Saya berhenti dulu, saya ucapkan 'SYABAS' untuk mereka.

No comments:

Post a Comment