Sunday, August 23, 2009

Aktiviti bulan Mei dan Jun

Bengkel batik berkaitan dengan sigmen 4 dalam Produksi MASA


Antara hasil karya pelajar SSeJB dalam pertandingan poster remaja negeri Johor di Muzium Kota Tinggi

Bengkel Kem Seni Di Sini di Hutan Bandar, Johor Bahru




Pembentangan kajian Seni Visual untuk pentkasiran dan penilaian PMR 2009

Assalammualaikum,
Sebelum itu, saya hendak memaklumkan yang kemenangan Amzar di pertandingan melukis Monumen Warisan Sejarah Johor peringkat negeri Johor memang saya nantikan selepas beberapa kali dia kecewa dalam pertandingan yang di sertai. Dia antara pelajar terbaik di bawah bimbingan saya, kemahiran dia begitu menyerlah dalam lukisan dan potret. Tapi bagi saya pertandingan bukan segalanya untuk menentukan tahap kita, walau bagaimanapun bagi seorang pelajar ianya penting dalam meningkatkan motivasi pelajar.
Seperti yang ingin saya maklumkan aktivti bulan Mei dan Jun yang lepas agak padat juga. Akhir bulan Mei ke bulan Jun, pembentangan kajian batik oleh semua pelajar tingkatan 3 telah dilaksanakan. Perkara ini adalah baru dalam sistem pendidikan Seni Visual, saya sebagai jurulatih Seni Visual tingkatan 3, rasa takut juga. Semua pelajar saya nampaknya boleh bercakap dan menyebut Bahasa Seni Visual dalam kajian dan idea mereka. Seperti yang selalu saya sebut pada pegawai LPM, pelajar saya boleh bercakap dan menggunakan bahasa seni visual cuma betul dan salah sahaja, kita kena pastikan di samping kelancaran mereka menyebutnya.
Dalam masa dan tarikh yang sama, bengkel Kem Seni Di Sini anjuran Balai Seni Lukis Negara di laksanakan dan pelajar opsyen Seni Visual tingkatan terpaksa tertinggal satu 'slot' kerana terlibat dengan pembentangan ke semua 4 bidang.
Bulan Jun, 10 orang pelajar opsyen Seni Visual tingkatan 3 dan 2 telah menyertai pertandingan poster remaja sempena sambutan hari muzium peringkat negeri Johor bertemakan 'muzium dan pelancongan' di Muzium Kota Tinggi. 9 daripada mereka telah memenangi hadiah termasuk seorang mendapat tempat kedua (Anis Raihan). Pada hari yang sama bengkel batik untuk menyediakan kostum sigmen 4 dalam produksi PMR bertajuk 'MASA
pasti berubah' di laksanakan. Pelajar tingkat 3 yang melaksanakan bengkel ini di mana mereka menyiapkan baju kurung dan baju Melayu lengkap, t-shirt dan tali leher untuk pertunjukkan fesyen show. Akhirnya, sigmen 4 dalam produksi PMR antara yang mendapat perhatian penonton.
Setakat ini dulu, nanti saya sambung.

No comments:

Post a Comment